Un cantec vesel sa cantam

Intr-una dintre noptile mele insomniace, pe la inceputul anului, am avut o mini revelatie. Ma gandeam la libertate. La cum e perceputa, cate valente are si cum ii pretuim doar cateva aspecte. Aniversarile alea in fiecare an, mai cu seama prin decembrie, ritualul mecanic si neinsufletit ii dilueaza complexitatea.

Pe vremea lui Ceausescu nu aveam dreptul de a spune ce simtin/credem, nu aveam coca cola si haine de firma si nici permisiunea de a vizita occidentul. Ma simteam privata de ceva important si tanjeam dupa tot ce vedeam in reviste. A venit revolutia, am avut si drept la opinie si cola si levi’s si tari straine si mi se parea ca it couldn’t get any better. Apoi au aparut baietii destepti si-au dat niste tunuri. Statul le-a fost complice. Le-am trecut rapid cu vederea pt. ca entuziasmul era mare si ni se parea ca lucrurile nu pot merge decat spre mai bine. Am acceptat oarecum tacit sa le platim noi, erau doar bani, noi castigasem ceva mult mai important. Apoi au venit corporatiile si ne-au cumparat pe nimic. Statul iar a facut afaceri bune, le-a dat cu 2 maini, pe 2 bani. Ne gandeam ca gata, cat sa se mai fure? Au mai furat, iar noi am acceptat noua normalitate in speranta ca vor si construi ceva in tara asta. Poate drumuri, poate o economie. Cand s-a ars etapa asta au venit bancile si ne-au invitat la credite. Statul ne-a incurajat, avea nevoie de bani. Noi ne-am imbulzit.

Ne-am dus la usa lor si le-am rugat sa ne acorde privilegiul de a deveni sclavi. Si nu ca le-am rugat, dar le-am spus dintr-o suflare toate calitatile care ne recomanda pt. pozitie: dorinta si disponibilitatea de a munci 30 de ani, asigurarea ca le vom plati de 3 ori banii pe care ni-i dau cu ipoteca pe casa, rate maricele si constante, dobanzi grase, totul fara cracneli. Unde mai pui emotia din glas si atitudinea usor umila. La primul semn de bunavointa am alergat si am strans dosare groase de adeverinte si recomandari, totul pt. a fi acceptati in clubul asta exclusivist. Cand in sfarsit am primit aprobarea ne-am simtit privilegiati.

Curand profiturile din tarile emergente, ca Romania, au atins sume fabuloase. A venit criza. Banii au zburat catre sediile mama ale bancilor pt. a le asigura supravieturiea si plata unor bonusuri revoltatoare. Statul s-a trezit in pielea goala si le-a cerut bancilor sa-l ajute, ca doar jucasera in 2. Bancile i-au aruncat niste maruntis si au impus conditii de cuceritor. Statul a zis sarumana si-a luat, ca de platit le platim tot noi, astia care-am castigat o libertate pe care am schimbat-o rapid pe-o sclavie cu acte. Viva la liberacion!

6 comentarii

Din categoria Jinx says

6 răspunsuri la „Un cantec vesel sa cantam

  1. foarte lucidă analiză, frăţică dragă :)

  2. ce pacat c-am avut motive s-o scriu

  3. Rate măricele, da ! Constante,nu! Ratele ţin pasul cu vremurile dobânzilor. Băncile când iau scalpul, îl iau în viu…

  4. în viu şi fără anestezie

  5. bai, da si nu…
    da, pentru ca partial ai dreptate; nu pentru ca :
    1. nu i-a chemat nimeni pe cretini la banca sa-si ia imprumut pentru masina scumpa, cand ei stateau in chirie;
    2. nu i-a chemat nimeni la banca sa-si ia credit pentru casa, accxeptand orice de la firmele imobiliare (pe astia nu-i impusca nimeni? ei au ridicat preturile)
    3.nu i-a chemat nimeni la banca sa se indatoreze acceptand insa ca banii sa-i ia patronul (ei fiind, nu-i asa, tampiti)
    4. Statul n-a facut niciun gest sa-i invete pe cetateni despre instrumentele de plata : cec, card, OP, etc., asta facand (bine sau rau), doar bancile…
    5. sunt insi care intamplator au si creier si care au folosit banii in mod creativ; au returnat ce e de returnat (scump, foarte scump) dar au ramas cu business, cu assets
    PS : statul n-a fost complice la jaf ci coautor

  6. Intr-adevar pe vremea lui Ceausescu nu aveam acces la multe.. insa acum avem acces si nu avem banii necesari pentru tot ce vrem.. Avantaje si dezavantaje.

Lasă un răspuns

